Emil Viklický
V Holomóci městě & Suita pro klavír č. 2 / The Folk-Inspired Jazz Piano
Podobné tituly
Informace o albu
Tři významná alba Emila Viklického nyní vycházejí na dvou samostatných kompaktních discích. Sólový debut V Holomóci městě, natočený v roce 1977, teď jako bonus doplňuje Suita pro klavír č. 2. Kompaktní disk Okno a Dveře shrnuje všechny nahrávky, které Emil Viklický pořídil v červnu 1979 s americkými spoluhráči Billem Frisellem, Kermitem Driscollem a Vintonem Johnsonem. Původně tvořily samostatné album Okno (1980) a první polovinu desky Dveře (1985).
Emil Viklický začal hrát jazz v polovině šedesátých let jako student olomouckého gymnázia. Výrazněji na sebe upozornil roku 1974, kdy se přidal k SHQ Karla Velebného a nedlouho nato se souběžně stal členem jazzrockové skupiny Energit. Brzy si ho začali všímat i v zahraničí - například zvítězil v mezinárodní soutěži jazzových klavíristů v Lyonu roku 1976. Významným milníkem v jeho tvorbě bylo album V Holomóci městě, odrážející melodiku moravských lidových písní. Vedle renomovaných jazzmanů (kytarista Luboš Andršt, kontrabasista František Uhlíř, bubeník Milan Vitoch) na albu hraje i houslista Jan Beránek, člen brněnské Státní filharmonie. Blízkost lidové hudbě tu jakoby předznamenává pozdější Viklického úspěšnou spolupráci se Zuzanou Lapčíkovou a Jiřím Pavlicou.
Na podzim 1977 odjel Emil Viklický na roční studijní pobyt na Berklee College of Music v Bostonu. Navázal zde mnoho užitečných muzikantských kontaktů, které se zúročily, když pak se třemi americkými přáteli v Praze zaznamenal asi sedmdesát minut hudby: svěží elektrický jazz, zřetelně ovlivněný funkem, pozoruhodný vitalitou nápadů a instrumentalistickou bravurou. Kytarista Bill Frisell ještě zdaleka nebyl tou jazzovou superhvězdou, jak ho známe nyní, už tehdy však hrál skvěle. Všechny nahrávky byly pečlivě remasterovány z originálních pásků, skladby z CD V Holomóci městě vycházejí na kompaktním disku poprvé.